Product owner programu Lídři lídrům

Alena Janďourková

V Učiteli naživo mám na starosti přípravu a směřování tříletého rozvojového programu Lídři lídrům, určeného pro zkušené členy vedení škol a další lídry ve vzdělávání.

Cílem programu je vytvářet a rozvíjet kompetentní pedagogické lídry, kteří dokážou propojovat vedení různých škol, facilitovat jejich spolupráci a podporovat kolegy v profesním růstu.

Mou rolí je koordinace a podpora vývojového týmu, péče o to, aby program stál na pevných základech, odpovídal aktuálním potřebám systému a byl v souladu s hodnotami celé organizace. Zároveň dbám na to, aby čas a energie všech členů týmu byly využívány smysluplně a udržitelně.

Proč pracuji pro Učitele naživo?

Moje práce radní pro školství na Praze 5 skončila poměrně nečekaně, ale brzy poté přišla nabídka spolupráce s Učitelem naživo navíc v oblasti, kterou jsem v roli zřizovatele považovala za klíčovou: systematickou podporu vedení škol. Dlouho jsem neváhala a s radostí se přidala do týmu. Po zkušenostech z komunální politiky je to pro mě velká úleva a příjemná změna. Jsem vděčná za práci v inspirativním a podpůrném prostředí mezi lidmi, kteří věří, že změny ve vzdělávání mají smysl a jsou možné.

Co mi dělá radost?

Radost nacházím v každodenních maličkostech a také v práci. Těší mě každý krok kupředu, každé zlepšení i větší systémové změny, které se ve vzdělávání daří prosadit. Ve volném čase se dál věnuji komunální politice jako opoziční zastupitelka. Největší uspokojení mi přinášejí momenty, kdy se ve spolupráci s aktivní veřejností podaří prosadit něco smysluplného, i když to často znamená „jen“ zabránit nějakému velkému průšvihu.

Energii nejraději dobíjím na horách, kam často vyrážíme s rodinou a naším psem. Polovinu života mě provází hladkosrstý foxteriér (už druhý), který se spolehlivě stará o to, aby žádná z mých volných chvil nezůstala nevyužitá, a v neposlední řadě mě trénuje v trpělivosti a sebeovládání.

Pracovní zkušenosti a vzdělání

  • Už jako malá jsem si přála být veterinářkou. Teprve během studia na vysoké škole veterinárního lékařství jsem si ale uvědomila, že i když zvířecího pacienta dokážu zachránit, ekonomická situace jeho majitele mi v tom nemusí vždy umožnit pokračovat. A s tím jsem se nedokázala smířit.

  • Nakonec jsem vystudovala ochranu životního prostředí v Praze – obor, který spojil moji lásku k přírodě s péčí o svět kolem nás. Prošla jsem různými pracovními prostředími, od korporátu po rodinný podnik, a vyzkoušela si různé formy spolupráce, z nichž některé byly více a jiné méně uspokojivé.

  • Od pracovních povinností jsem si na několik let zcela odpočinula a naplno se věnovala dětem. Právě tehdy se mě silně dotkla realita pražské politiky, konkrétně její neschopnost strategicky plánovat rozvoj školských kapacit, natož pracovat s kvalitou škol. Problémy s kapacitami školek a škol jsem zažívala na vlastní kůži. Toto téma mě přivedlo nejprve k občanskému aktivismu, později na občanskou kandidátku.

  • Co začalo jako sousedská iniciativa, vedlo až k vítězství ve volbách a dvouleté práci radní pro školství. I když jsme kvůli jednomu koaličnímu přeběhlíkovi ztratili většinu a řada dobré práce zůstala nedokončená nebo záměrně odložená, tuto zkušenost vnímám jako mimořádně formující. Byla to důležitá životní křižovatka, která mě zase posunula dál a nasměřovala k nové pracovní pozici, která mi dává smysl.