
Učitelé a ředitelé jsou ve vzdělávání klíčoví aktéři.
Zaměřují se na ně volební programy?
Učitelé a ředitelé jsou nejblíže tomu, jak se odehrává vzdělávání žáků a studentů v českých školách. Ve volebních programech politických stran, které podle průzkumů mají šanci získat poslanecké mandáty, jsme proto hledali ty oblasti, které jsou pro učitele a ředitele relevantní. Celkové srovnání není kvůli formálním rozdílům ve zpracování programů snadné. Z pohledu analytického týmu organizace Učitel naživo v nich jednoznačně chybí detailnější plány v oblasti vzdělání a podpory učitelů.

„V celkovém srovnání vidíme, že všechny strany se ve svých programech zaměřují na učitele a ředitele, ale míra zpracování se napříč jednotlivými stranami liší. Některé programy hovoří spíše o cílech, jiné nabízejí i podrobnější řešení, jak cílů dosáhnout."
„Společně artikulovaných témat je málo, jedná se převážně o platy, které však nejsou tím hlavním způsobem, jak podporovat kvalitu učitelů a jejich dostatek. Témata, která jsou podle nás nejdůležitější, což je vzdělávání a podpora učitelů, v programech detailně zahrnutá nejsou."
Kateřina Konrádová, vedoucí Advokačního týmu Učitele naživo
V analýze volebních programů jsme se zaměřili na témata:
-
Vzdělávání budoucích učitelů
-
Začínající učitelé
-
Učitelé v praxi
-
Ředitelé
Srovnání naleznete v přehledné tabulce, kde buď přímo citujeme nebo parafrázujeme body volebních programů vybraných politických stran, které v dané oblasti navrhují nějaké řešení.
Vzdělávání budoucích učitelů
Oceňujeme důraz na praxi a samotné praktické kompetence budoucích učitelů v programech koalice SPOLU a politického hnutí Přísaha. Také se ztotožňujeme s PirSTANem, který poukazuje na potřebu profesně orientovaných programů na vysokých školách. V souvislosti s Domácími úkoly, bychom ale dodali, že nám v programech v oblasti vzdělávání učitelů chybí zmínka o potřebě legislativního ukotvení a podpoře klíčových provázejících učitelů.
Učitelé v praxi
Bohužel, jen dvě z politických stran (SPOLU a Přísaha) zmiňují ve svých programech potřebu podporovat začínající učitele, přičemž žádná strana tomu nevěnuje detailnější pozornost. Pro učitele v praxi je situace opačná. Každá strana přichází s opatřeními, jak jejich situaci vylepšit. Nejčastěji zmiňují růst platů, ale nejrozmanitější a nejkonkrétnější opatření přinášejí programy SPOLU, PirSTANu a ČSSD.
Podpora ředitelů
Všechny strany, kromě SPD, ve svých volebních programech prezentují více či méně konkrétní kroky související s odbřemeněním ředitelů škol od nadměrné administrativní zátěže. Opatření v této oblasti má obzvlášť propracované koalice PirSTAN, jejíž program nejdetailněji akcentuje také potřebu profesního rozvoje ředitelů v podobném duchu v jakém to je popsáno i v expertně zpracovaném Domácím úkolu 5.
V debatě Učitel pro 21. stolení k tématu řekli
Celou předvolební debatu se stranickými experty o potřebných změnách v přípravě učitelů si připomeňte zde.
Kontext
Již před pandemií:
50 %
Polovina učitelů byla přímo ohrožena syndromem vyhoření.
16 %
Učitelů cítilo, že si jejich práce společnost váží.
18 %
Učitelů se cítilo připraveno na výuku v prostředí s různě nadanými žáky.
Nyní navíc pandemie přináší další problémy:
55 %
Více než polovina dětí cítila zhoršenou psychickou pohodu.
60 tis.
Dětí vypadlo z výuky.
77 %
Více než tři čtvrtiny dětí jsou při distanční výuce méně motivovány k učení.
Představujeme Domácí úkoly 2021
Zejména ředitelé malých škol jsou extrémně přetížení a ponechaní napospas náročné administrativě. Jsou tak nuceni věnovat se na úkor pedagogického vedení školy jiným, zejména administrativním činnostem. Potřebnou změnu může přinést digitalizace správních úkonů, zajištění kompatibility a funkčnosti školních informačních systémů i zavedení středního článku.
Domácí úkoly 2021 jsou výzvou pro politiky. Autorské organizace v nich ukazují zásadní problémy českého školství i jejich řešení.
Pátý domácí úkol představují Zdeněk Slejška z Nadačního fondu Eduzměna a Kateřina Konrádová z organizace Učitel naživo.
Více na webu du2021.cz